Groep 3
Praesent sed ipsum imperdiet, egestas augue dapibus, pharetra turpis. Fusce tempus ipsum dolor, a porttitor tellus sodales nec.


Spelen van bordspellen
Op de Zevenster spelen we graag en vaak bordspellen. We hebben een kast met spellen voor de leerlingen die ze kunnen spelen. Regelmatig organiseren we een middag waarop we met de kinderen spelen, of een avond waarop we met het hele team spellen spelen.
Waarom doen we dit?
· Bij het spelen van bordspellen leer je omgaan met emoties en zelfsturing
· Tijdens het spelen van een spel leren kinderen op een veilige manier omgaan met tegenslagen. Bij verlies zal hij/ zij zal leren omgaan met teleurstelling, boosheid of verdriet
· Je leert wachten op je beurt, je leert je te concentreren, ….. De eigen behoefte wordt uitgesteld
· Vooral bij het spelen van strategische spellen moet je gericht blijven op de taak, anders is de kans groot dat hij/zij het spel zal verliezen! Bij een strategisch spel moet je vooruit denken en plannen. Een bordspel is dus een gezellige manier om te werken aan de impulsbeheersing
· Bij het spelen van Coöperatieve spellen win of verlies je samen als groep. In samenwerkingsspelen speel je niet tegen elkaar maar met elkaar. Met deze spelvorm leer je samenwerken, overleggen, naar elkaar luisteren en strategisch denken. Allemaal vaardigheden die je later ook nodig hebt!
En verder is het natuurlijk ook gewoon gezellig om met elkaar bordspellen te spelen!


Wetenschap en techniek bij CBS de Zevenster
Wij zijn het nieuwe schooljaar begonnen met een thema door de school heen. Alle leerlingen zijn bezig met het thema wetenschap en techniek, kettingreacties.
De eerste week stond in het teken van oriënteren op het thema:
* Wat is een kettingreactie?
* Ken jij een kettingreactie?
De tweede week hebben leerlingen geëxperimenteerd met verschillende kettingreacties:
* Hefboom constructie
* Domino effect
* Schuifarm constructie
* Explosie
* Gebruik maken van luchtdruk
De derde week gaan we ons verdiepen in kettingreacties (ten tijde van schrijven gaan we week 3 in).
* Met alles wat de leerlingen hebben geleerd en uitgeprobeerd, gaan ze een grote kettingreactie bouwen door de hele school heen. Alle groepen werken samen en ook de meesters en juffen doen mee! Dit mondt uit in een ouderavond, waar de leerlingen de ouders kunnen laten zien en vertellen wat ze allemaal hebben gebouwd!